Jeg havde længe gået og ledt efter et 2. generations S-tog til modeljernbanen, det stod dog hurtigt klart, at det ikke fandtes som færdigmodel. Det var kun muligt at få en overdel til en 1. generations model.
Men på en af de første hobbymesser i Valbyhallen, annoncerede Scheuermodeller, at et komplet byggesæt, snart ville være i handlen. Så jeg havde som "fattig" studerende lidt tid til at spare sammen. Tiden gik, og Scheuermodellers hjemmeside blev ikke opdateret med, at sættet var klar til salg. Det viste sig i stedet, at Scheuermodeller var ved at lukke, så jeg måtte slå til og købe et ukomplet byggesæt og et byggesæt til en DJ post og rejsegodsvogn. Jeg havde ikke tidligere bygget modeltog fra grunden, men kun modificeret på industrimodeller. DJ-vognen kunne derfor bruges som en generalprøve på det store projekt.
Generalprøven med DJ-vognen gik udemærket, der manglede dog et par koblingskulisser, men de kan købes i løs vægt.
At byggesættet ikke var komplet betød bl.a., at der ikke var nogen bygge vejledning. "Det går nok, for hvor mange dele skal der bruges til et S-tog?" Jeg skulle selv finde puffere og koblingsholdere. Der var ikke noget til at holde bogierne fast til undervognen eller nogen form for lysledere til evt. rødt og hvid lys. Til gengæld mener jeg at der i sættet er det vigtigste dele, der er nødvendige til at bygge et fornuftigt S-tog. Jeg blev ikke lovet nogen af de nævnte mangler, så fuld af kreativitet gik jeg i gang med projektet.
Den rå overdel
Overdelene lignede nærmest et fængselstog, så vinduerne skulle prikkes ud. Nogen steder var det næsten muligt, at puste det overskydende plastik væk, andre steder skulle der ligges lidt kræfter i. Det resulterede i at en del af de støbte dørhåndstag og håndbøjler knækkede af, som det kan ses på næste billede.
Vinduerne er prikket ud
Så er der mere lys til passagererne. Selv om overdelen er af plastik er der meget gods i den, hvis man sammenligner med diverse industriproduktioner.
Undervognsdetaljer
Undervognsdetaljerne er støbt sådan, at de kan sidde på begge sider af undervognspladen. Jeg vil gerne bygge toget så tro mod forbilledet, som jeg kan, så jeg skulle finde ud af i hvilken side undervognssdetaljerne skal sidde. Til det kan jeg bruge nettet, men jeg tog heldigvis en del detaljebilleder af toget, da det kørte sin sidste tur 3. februar 2007. Nogen af billederne kan ses her.
Bogietappe
Hvordan i alverden laver man bogietappe fra grunden?
Min første idé var, at modellere dem af "Green Stuff", det er bare ikke nemt at modellere noget der er hult, tilstrækkeligt præcist og samtidig holdbart. Løsningen blev plastrør i forskellige størrelser limet ind i hinanden. Idéen med plastrørene er god nok, men når de limes sammen skal det gøres så ikke det ligner, at styrevognen bliver slæbt sidelæns efter motorvognen. Derfor lavede jeg en støttebuk der lige passer til koblingsenden på motorvognen. Med tre støttebukke vil styrevognens vognkasse blive helt vandret.
En prøvesamling
De grønne pletter der er på overdelen, er steder, hvor der har været luftbobler i støbningen. Hullerne er fyldt ud med "Green Stuff" fra Games Workshop og vil ikke kunne ses når det har fået et par lag maling eller fire.
Motoren er løst monteret
Jeg har lavet et stik til dekoderen af noget der vist hedder meterstik og kan købes i elektronikforretninger. For overskuelighedens skyld har jeg malet stikket, så jeg kan se hvor ledningerne skal loddes til stikket og hvad vej dekoderen skal vende.
årsagen til at motoren var løst monteret var, at jeg overvejer om jeg ville udskifte den leverede motor med en Faulhauber motor. Det har jeg ikke gjort.
Jeg har kørt motoren til, så kørslen er blevet mere jævn. Jeg blev foreslået at lave et par spanter som motoren ligger i, det skulle give færre vibrationer gennem undervognen. Samtidig kan spanterne bruges til at holde styr på ledningerne. Så sagt, så gjort. Jeg er ganske til freds med resultatet.
Den første prøvekørsel
Det var med spænding, at jeg gjore klar til den første prøvekørsel. Ville det gå godt, eller ville projektet allerede blive dømt til et vitrineprojekt. Heldigvis gik det godt, selvom det kun var motorvognen der kørte, gik det fint gennem K-skinne sporskifter og s-kurver. Den opmærksomme læser vil kunne se at jeg fik sat den forkerte overdel på, da der ikke er nogen fordybning i taget til pantografen.
Et videoklip af den første prøvekørsel kan ses her
Retningsbestemt kørelys
Retningsbestemt kørelys er helt klart et must. Men hvordan? De medfølgende førerborde giver ikke plads til dioder, og lyset fra dioderne skal heller ikke slippe ud i førerrummet.
Billedet til venstre viser, en prøve af hvordan jeg har lavet frontlyset. For at få plads til de nederste hvide dioder, har jeg boret halvt igennem førerbordet. De tre øverste dioder ligger på en loftplade jeg har lavet af plastcard, så dioderne ikke oplyser førerrummet. De to andre billeder siger vel sig selv. Jeg synes det er smukt.
Nu skal jeg have tilpasset så der ikke er et rod af ledninger og tilslutte det til dekoderen.
Lyset er lavet efter stort set samme koncept som mine biler.
Kobling
Der er ikke meget plads bag ved motorbogien til koblinger. Jeg købte derfor et lille sæt koblingskinematik, som lige kunne være bag motorbogien. Problemet med det er, at hvis jeg bruger de medfølgende koblingsskakte, så er der alt for langt mellem vognene. Når det er mit mål med mange andre ting på toget, at det skal passe så vidt muligt med forbilledet, er jeg nød til at lave min egen faste kobling.
Den faste kobling jeg har lavet er ikke så fleksibel, derfor kan toget ikke køre igennem korte transversaler og s-kurver med radier mindre end 55cm. uden, at det vil afspore toget.
|